Röda tävlingsgrupper

Truppgymnastik i röd tävlingsgrupp innebär träning i högre omfattning, ca 3 gånger per vecka, och innefattar tävling på tumbling, trampett och fristående.

Alla gymnaster i föreningen skall om de går i en tävlingsgrupp ges möjligheten att tävla en gång per termin så länge tävlingsutbudet gör det möjligt för gymnasten. Att vara med på en tävling innebär att man räknas till laget och får tävla minst ett varv eller är med i fristående. Det är ansvariga ledare i gruppen som beslutar om laguttagning och vilka tävlingar gruppen skall tävla i.

När gymnasterna är tio, respektive 13 år, och har möjlighet att tävla på storregional- samt nationell nivå, kan det bli aktuellt att dela in gymnasterna med hjälp av en kravprofil, som bygger på förutsättningar, kunskap, ambition, vilja och ålder. Detta görs för att gymnasterna skall utvecklas så bra som möjligt efter sina egna förutsättningar och delta i träning och tävling på lämplig nivå.

Det ska finnas möjlighet att byta till grupper som tränar och tävlar i mindre omfattning om och när gymnastens förutsättningar, ambition och vilja ändras.

Inga aktiviteter inbokade
Nyheter från föreningen