Truppgymnastik är en bedömningssport med stora krav exakthet. Domarna bedömer utifrån ett nationellt reglemente som Svenska Gymnastikförbundet ansvarar för. C-domarna gör avdrag utifrån komposition (hur övningarna är sammansatta), dvs gör avdrag för felaktig ordningsföljd, avsaknad av övningar, sekvenser eller liknande. D-domarna tittar på svårighetsgraden (fast värde i de yngre åldrarna och stegrande i svårare klasser). E-domarna tittar på utförandet och gör avdrag för t ex bristande teknik, stil och samtidighet.

För att klara övningar och rörelser krävs det en stor träningsmängd med målinriktad träning i rörlighet, styrka, explosivitet, snabbhet och uthållighet.

I truppgymnastik är det även krav på att klädseln är enhetlig. Därför är det viktigt att alla vet vad som gäller inför en specifik tävling. Generellt gäller:

Klädsel
Under uppvärmning och förträning använder vi den blå träningsdräkten eller annan anvisad klädsel och svarta tights och i väntan på tävlingsgrenarna används klubboverallen och vanliga innegympaskor.

Vi tävlar i en speciell tävlingsdräkt som föreningen lånar ut (se tvättanvisningar) och ett annat par svarta tights som bärs utanpå dräkten. Vi rekommenderar att man köper dessa och att man enbart använder dem till tävling (dvs vill man träna i dem rekommenderar vi att man köper flera par).

Hår
Frisyr är valfri, men kutym är att alla ska ha liknande frisyr och utvald frisyrmodell meddelas inför respektive tävling. Håret ska vara ordentligt uppsatt (hårband i svart alt anvisad färg) så att inget löst hår hänger ner i ansiktet. Säkra upp med ”osynliga hårnålar”, synliga hårspännen är ej tillåtna. Hårspray är vanligtvis inte tillåtet i omklädningsrummen (pga allergi) så stärk frisyren hemma i den mån det går med t ex gelé och/eller spray.

Smycken, inkl örhängen och utsmycknad
Alla smycken tas av och lämnas hemma. Läkörhängen som inte kan tas ur måste tejpas med hudfärgad tejp. Det är inte heller tillåtet med färgglada plåster eller liknande. För att förstärka enhetligheten är vi tacksamma om man tar bort tatueringar, nagellack etc på tävlingar.

Packlista
Extra hårband (i svart alt anvisad färg) och hårnålar
Vattenflaska
Mat (typ och mängd utifrån längd på tävlingsdag. Inget godis eller liknande)
Dräkt + tights (förträningsdräkt + tights till förträningen, tävlingsdräkt och tävlingstights till tävlingen)
Föreningsoverall
Innegympaskor

Plåster, hudfärgade

Elastisk hudfärgad linda

Skjuts
Det är inte alltid som alla barn har föräldrar som kan skjutsa dem till tävlingar, så naturligtvis hjälper vi varandra, både ledare och föräldrar.

Guldsponsorer
Arrangemang